High-tech robots in België, voor en met de gemeenschap.

Zal België een belangrijke rol kunnen spelen in de robot race?

De robot revolutie lijkt gestart te zijn en dit is ook ons Belgenland niet ontgaan. Elon Musk verkondigt dat robots meer impact zullen hebben dan zijn elektrische Tesla wagens. Amazon lanceerde op een stuntelige manier hun Astro home robot. LG, Sony, Xiaomi en andere tech reuzen presenteren hun home robot prototypes. Allen lijken ze in te zetten op robots voor thuis, maar enkel een startup uit België heeft reeds werkelijk personal robots aan het werk bij meer dan 2000 mensen thuis. En deze startup, EEVE uit Waregem, maakt robots voor en met een community van early adopters en investeerders.

De aandeelhouders achter EEVE zijn een groep van 75 privé investeerders die samen enkele miljoenen investeerden in EEVE. Het bedrijf zet deze piste verder en brengt samen met een grote community van individuen robots bij de mensen thuis. Hiervoor worden met regelmaat initiatieven opgezet. Binnenkort lanceren ze bijvoorbeeld een WinWinner.be campagne met een investor festival waar iedereen kan zien hoe de robots lokaal geproduceerd worden, maar waar je ook met robots aan de slag kan, of A.I. aan het werk kan zien.

EEVE maakt sinds 2017 personal robots, hun eerste robot, Willow, kan gras maaien en bewakingsopdrachten uitvoeren. Maar, vergis je niet, dit is geen grasrobot. De technologie die EEVE ontwikkelt laat toe om de robot als een platform te gebruiken voor honderden taken. Voor eind dit jaar werkt EEVE aan tools die hun robot toe zal laten gras te behandelen tegen onkruid en ook blaadjes op te ruimen.

En dit lijkt nog maar het begin te zijn, het volgende model van de robot heeft 2 grijparmen waarmee Willow X nog meer taken zal kunnen doen, zoals vruchten verzamelen of verschillende tools gebruiken net zoals wij mensen doen. Het lijkt een veelbelovende technologie, maar wat wellicht nog het belangrijkste is, is dat deze technologie betaalbaar aangeboden wordt. De Willow word standaard verkocht voor €2999. Dat klinkt op het eerste gezicht prijzig, maar in verhouding tot het aantal taken die deze robot zal kunnen dan is het ronduit revolutionair dat EEVE erin slaagt deze prijszetting aan te bieden.

Zal België een belangrijke rol kunnen spelen in de robot race? Het is alvast opvallend dat er nog robot activiteiten in België zijn, denk bijvoorbeeld aan het Brugse Zorabots, ook een West-Vlaamse speler. Als het van Wesley Lorrez, CEO van EEVE, afhangt dan willen ze alvast in België blijven maar hij voegde er nog aan toe: “Om in België te blijven is het belangrijk dat we de community achter ons hebben, we merken toch dat de individu in Amerika sneller springt om ons te steunen in het ontwikkelen van onze robots, we doen er alles aan om een voldoende grote Europese community achter ons te krijgen zodat we niet naar Amerika hoeven te verhuizen.”.

Meer over EEVE: https://eeve.com
Meer over de WinWinner campagne: https://eeve.com/winwinner

Over EEVE

EEVE ontwikkelt en produceert 's werelds eerste betaalbare persoonlijke robot. De autonome en intelligente robots hebben geen perimeterdraad nodig en ontwijken obstakels met gemak. Met de Toadi grasmaaier tool verzorgt Willow uw tuin als geen enkele andere grasrobot. Het 60-koppige team richt Toadi zich op één doel: de wereld persoonlijke werkrobots geven om de overgang naar een duurzame wereld te versnellen.

Eugène Bekaertlaan 61 8790 Waregem, BELGIUM

eeve.com